Agencje publiczne mające osobowość prawną mogą znacznie sprawniej realizować gospodarcze cele państwa i władz samorządowych. Wyraża się to w bardziej efektywnym wykorzystaniu zasobów, gdyż część wydatkowanych środków powraca do agencji, a te, które wydatkowane są definitywnie, są – na ogół – związane z realizowaniem statutowych celów agencji. A oto przykłady celów, dla których powołuje się agencje władz publicznych:
– popieranie rozwoju małej przedsiębiorczości, wspomaganie restrukturyzacji przemysłu,
– wspomaganie zmian strukturalnych w rolnictwie,
– przyspieszanie przekształceń własnościowych w gospodarce,
– promowanie rozwoju regionalnego,
– wspomaganie inwestycji w zakresie ochrony środowiska naturalnego,
– popieranie rozwoju infrastruktury mieszkaniowej.
Przeglądu agencji władz publicznych oraz oceny ich działalności dokonam na przykładzie agencji, które działają w Polsce, w drugiej części pracy. Będzie to o tyle interesujące, że rozważania te prowadzę w kontekście budowy systemu finansów publicznych w nowych warunkach ustrojowych. Na tym tle interesujące jest pytanie, w jakim stopniu agencje władz publicznych w Polsce realizują funkcje wykształcone w krajach o zaawansowanej gospodarce rynkowej.
Leave a reply