Kategoria długu publicznego netto jest przede wszystkim kategorią ekonomiczną. Sposób określenia długu publicznego netto nie jest – jak mogłoby się wydawać – tylko sprawą formalną, gdyż w rachunku tym musi zostać uwzględniona realność wyegzekwowania należności władz publicznych. Zagadnienia te wchodzą w zakres zarządzania długiem publicznym i będą przedmiotem rozważań w dalszej części niniejszego rozdziału.
Ostatni z omawianych podziałów długu publicznego związany jest ze strukturą władz publicznych. W podziale tym chodzi o to, kto zaciąga pożyczki: czy władze państwowe, czy władze samorządowe. Na tej podstawie rozróżnia się:
– dług centralny (państwowy).
– dług lokalny (samorządowy).
Znaczenia powyższego podziału długu publicznego nie można przeceniać, wobec daleko idącej autonomii i odrębności władz samorządowych w stosunku do władz państwowych. Niemniej jednak stan długu lokalnego (jego poziom, struktura itd.), jest ważny dla finansów publicznych, gdyż od tego zależy długookresowa polityka kształtowania struktury funduszy publicznych i ewentualne zmiany w proporcji podziału środków publicznych między władze państwowe a władze samorządowe.
Leave a reply